Több jel szerint a Queremos! (Akarjuk!) az első közösségi finanszírozásban kialakult koncertszervező vállalkozás, mondjuk, hogy startup a világon. Rio de Janeiróban jött létre, ahol Budapesttel, mint mindjárt kiderül, van néhány áthallás. Például, hogy évekig az volt jellemző, hogy amikor a környékre – azaz Latin-Amerikába – angolszász/indie zenekarok érkeztek, Riót szépen kihagyták a turnéból (a jelenség ugye onnan lehet ismerős, hogy egy csomó zenekar megtorpan Bécsben és Budapestig már nem jön el). A legtöbb zenekar célja a néhány órára lévő gigametropolisz, Sao Paulo volt, és általában még útba ejtettek pár nagyobb latin-amerikai várost is, mint amilyen Buenos Aires vagy Santiago. Ám ami igazán bosszanthatta a szegény rióiakat: a zenekarok esetenként még a Riónál kisebb brazil városokban is felléptek, mint amilyen Porto Alegre, ők viszont rendre kimaradtak.

queremos

A hozzáértők szerint ennek számos oka van, a legfontosabb – és honi viszonyokkal legáthallásosabb -, hogy a koncertek az előzetes kalkulációk szerint viszonylag kis közönséget vonzottak volna. A cariocák (riói emberek) ugyanis nem annyira szerettek nagy pénzeket fizetni egy-egy koncertért (főleg nem indie zenekarokért), a helyi koncertszervezők emiatt pedig inkább nem vállalták az anyagi kockázatot.

A Queremos alapítói úgy hidalták át ezt a problémát, hogy közösségi finanszírozással (crowdfunding) teremtik elő azt a pénzt, ami egy-egy koncert bookolásához szükséges. Ilyenkor azt a minimális összeget gyűjtik össze, ami már garantálja az adott zenekar fellépését. Amint biztossá válik, hogy lesz koncert, elkezdik árulni a hagyományos koncertjegyeket, és amikor már eleget eladnak, a kezdő lökést adó crowdfounderek teljesen vagy részben visszakapják a pénzüket. Így a kockázat nullára csökken.

Az ötlet legnagyobb hozadéka a promóció: mivel a rajongóknak részesedésük van a az adott koncertben, részvételre buzdítják az ismerőseiket főleg a Facebookon, a Twitteren és a szociális média egyéb oldalain. A modell érdekes tapasztalata, hogy a legaktívabb résztvevők kevésbé aggódnak azon, hogy visszakapják-e a pénzüket, mint azon, hogy teltházas lesz-e a buli (ami egy ideje már nemcsak koncert lehet, hanem akár fesztivált is, és már a brazil előadókra is kiterjesztették). 2012-ben Amerikára is átterjedt a modell, csak itt WeDemand! néven fut. Milyen csodás lenne, ha nálunk is megjelenne valamilyen mutációja.

via

(Egyetlen klikkelés, és a jövőben nem maradsz le a brazil hírekről!)