Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Sertanejo: a brazil műfaj, amit Telo tett ismertté Európában

Remek dolgozat olvasható a portugál ügyekkel foglalkozó Paragemblogon a sertanejo nevű brazil zenei műfajról. Íme pár idézet:

"Egészen biztos vagyok benne, hogy brazil sertanejo műfajjal Magyarországon a 15-29 éves korosztály nagy része már találkozott, csak éppen nem tud róla. Elég csak annyit mondanom, hogy Michel Teló és Ai Se Eu Te Pego. Na ugye?!

Ez kb. ugyanakkora sláger volt tavaly nyáron Brazíliában, mint Telo, csak valahogy Európába nem nagyon szivárgott át

Az egykori portugál gyarmat Brazília jelenleg legnépszerűbb zenei műfaja az 1920-as években született, jellemzően a vidéki kisebb városokban honosodott meg, majd onnan terjedt tovább. Alapvetően 4 korszakra osztható a sertanejo zenei fejlődése, a 20-as évektől nagyjából a II. világháborúig tartott az első; a ’60-as, ’80-as években vált újra népszerűvé, illetve napjainkban “sertanejo universitário” néven. (...) Brazíliában testvérpárok a legnagyobb sertanejo előadók, egyikük viszont mindig háttérbe szorul és inkább a vokalista szerepet tölti be. (...) Általában egyetemi bulikon játsszák ezeket a dalokat, melyek mondanivalója ettől függetlenül nem kifejezetten emelkedett."

A teljes szöveg - őrületes statisztikával, képekkel, videókkal - itt.

0 Tovább

A Bebel Gilberto-dosszié

Ahogy a beharangozóban írtuk, a Szigeten lépett fel a New Yorkban élő Bebel Gilberto, akiről ezután két cikk is megjelent a Quarton. Először interjút készítettünk az igazán kedves énekesnővel - aki azzal kezdte a beszélgetést, hogy megköszönte, hogy érdeklődünk iránta, majd a twitterén is megírta, hogy milyen jók voltak a budapesti interjúk; aztán egy szép koncertkritika is megjelent róla. Mindkettőből idézek, hogy a kedves blogolvasó kedvet kapjon a további klikkoláshoz, illetve szemléztem a magyar sajtót is. Ja, és az is milyen szimpatikus már, hogy direkt azért érkezett két nappal a Sziget előtt Budapestre, hogy legyen ideje várost nézni, mivel még sosem járt itt. Élő legenda apja pedig a lelkére kötötte, hogy egyen egy gulyáslevest.

Részlet az interjúból:

És most, hogy Brazília már nem csak "a jövő országa" - ahogy a brazil mondás tartotta -, hanem a jelené, nem gondoltál arra, hogy visszaköltözöl? A gazdaság vágtat, sokat javult a közbiztonság, emberek milliói kerülnek ki a szegénységből.

Szívesen töltenék több időt a paradicsomi helyeken, amikor Brazíliában vagyok, de általában dolgoznom kell ott. Brazília jelen pillanatban pont a szárnyaló gazdasága miatt nagyon drága, ami sokaknak jó. Abban viszont egyáltalán nem vagyok biztos, hogy ez a braziloknak annyira jó lenne, ahogy abban sem vagyok biztos, hogy fel vannak rá készülve. Nagyon bonyolult ez a mostani helyzet, tartok tőle, hogy hamarosan egy nagy bukás következik. Lehetetlen, hogy sokáig tartható legyen ez a szárnyalás, Rio már most olyan drága, mint London. Most voltam ott két hete, és míg régebben egy dollárba került egy kókuszlé, most négy volt. De az tény, hogy Brazília jelentőségteljes pillanatot él meg, aminek nagyon örülök. Az is nagyszerű, hogy egyre több ember kezdi megismerni Brazíliát. Nem rejtegethetem Brazíliát titokként a szívemben, meg kell osztanom másokkal is.
(A továbbiak itt)

Részlet a koncertkritikából:

"Bebel Gilberto trükkje a roppant csábító színpadi jelenlét. Fotókon, illetve az interjú alatt civilben olyan határeset számomra, nehezen tudom eldönteni, hogy vonzó-e vagy sem. A színpadon viszont ez egyértelműen, minden kétséget kizáróan eldől: az, de még mennyire. Nemcsak a ravasz ruha tehet erről, bár az is kétségkívül sokat segít. Nem is önmagában a folyamatos show, vagy inkább cicázás: hogy Bebel Gilberto táncol, incselkedik, mosolyog, integet, mutogat, beszélget, bohóckodik; leül és keresztbe teszi a lábát; gitárosát meghatott rögtönzött dalocskával mutatja be; tá-tánál bonyolultabb ritmust tapsoltat; mi több, PUSZIT KÜLD. Meg persze hogy hosszú ideje ez a legjobb koncertje, mondja."
(A továbbiak itt)

Itt pedig az Index szolidan lelkes koncertkritikája. A Magyar Nemzet (egy? vagy kettő?) újságírója viszont mélyen csalódott a produkcióban: "Bebel Gilberto fellépése hatalmas csalódás volt, legalábbis nekünk, akik ismerik az eredeti verziót. Bebel Gilberto bossa novája eredetileg elegáns, játékos és finom, itt viszont, amit előadott, inkább agresszívnek, egysíkúnak és közönségesnek hatott: talán még a feldolgozásoknál is széttördeltebb bossa novával, szellemtelen elektronikával és ritmussal."

Több cikket nem találtam a szigetes koncertjéről a Világhálón, ha mégis van, valaki kommentelje be pls.

0 Tovább

Nem brazilos brazil zenék: Otto

Otto rocks!!! Csodás brazil rock 2010-ből, helyenként harminc évvel korábbi hangzással. A címnek megfelelően valóban hatperces, ahogy egy nyomokban pszichedelikus rockszámtól az elvárható.

Itt meg a szuper Céu fícsöringelésével:

0 Tovább

Kisebb csoda: idén lesz brazil fellépő a Szigeten!

Éspedig Bebel Gilberto, aki nekem személyesen nem tartozik a legnagyobb brazil kedvenceim közé, de értékelem a gesztust. A Quart is:

"Na végre, lesz egy brazil fellépő is a Szigeten - igaz, nem a Világzenei, hm, Party Nagyszínpadon (ami nem véletlenül nem szerepel kiemelten ajánlónkban; az okokat lásd tavalyi, de az idei programra is érvényes cikkünkben). Bebel Gilberto mondhatni beleszületett a bossa novába: Joao Gilberto és Miucha lánya, Chico Buarque unokahúga; és bár sajna dolgozott Mark Ronsonnal is, azért így is várjuk. (A38, augusztus 10., 21.40)"

(több róla itt)

1 Tovább

Végre megvan Telo méltó magyar változata!

Végre végre itt van a Telo-sláger méltó magyar coverelése: Pákó levonult a Duna-partra úgy kb. Csepelnél, és megcsinálta az Ai Se Eu Te Pego átíratát. A brazil nyár slágere így most már a magyar nyárban is megfelelő tolmácsolásban hallható. Az Izaura-blog szívből gratulál az eredményhez!

0 Tovább

Brazil gitárművész a Balatonon

Filo Machado brazil klasszikus gitárművész koncertje nyitotta meg a Balatonfüredi Nemzetközi Gitárfesztivált szombaton, őt követi majd szerda este a szintén brazil Carlos Barbosa-Lima. Róla bővebben itt illetve a videóban.

A jegy ára 1500 forint, további infó itt.

0 Tovább

Fantasztikus brazil zene: Aíla

Egyik kedvenc blogom, a dont touch my moleskine felfedezése, ő linkelte be ezt a Proposta indecente, azaz Illetlen javaslat azaz Tisztességtelen ajánlat című számot Aílától, ami tényleg szuper!! Alig várom, hogy alkalmi szerzőkollégám, Egyhúros Gitár letöltse nekem illegálisan. Addig is itt a hivatalos oldala, ahol pazar zöld rövidnadrágot hord, illetve maga a fantasztikus szám - amit Dona Oente-vel közösen énekel:

2 Tovább

Zene hosszúhétvégére: Céu - Bubuia

2 Tovább

Nem brazilos brazil zenék: Lucas Santtana (Lapszemle!)

Figyelem, lapszemle, idézet!

„Lucas Santtana - Brazilian Beauties! Erre nem lehetett nem kattintani, ám hamar kiderült, hogy valójában egy még csak nem is túl sármos, középkorú, szakállas brazil férfiról van szó. De aztán megnéztem az alábbi klipjét, és mennyire jó már ez a szám! Benne van az az egészen sajátos puhaság, finomság, gördülékenység, amit valami rejtélyes okból csak a brazil dalok tudnak - de aztán mit csinálnak ott azok a gyönyörű szép fúvósok kb. a szám közepétől? Mintha elszakadnának a daltól, de közben mégsem, hanem pont hogy megtámogatják” – így kezdődik Rónai András joggal lelkendező írása a zenészről. 

Kiderül a cikkből, hogy Santtana a kilencvenes években turnézott Gilberto Gillel és Caetano Velosóval, később játszott Arto Lindsay-vel. A többi a Quarton, az eredeti cikkben olvasható. Még annyi a nagyszerű zenei újságírótól – amire az Izaura blog is csak bólogatni tud -, hogy „mindenképpen érdemes megismerkedni ezzel az életművel, mert Lucas Santtana tényleg az egyik legérdekesebb "kísérletező énekes-dalszerző-producer" Dél-Amerikában”.

Rányomtam a nem brazilos brazil zenék taget ill. még annyi, hogy szerintem a klipet Salvadorban vették fel - meg hát ott is született a művész, ami szintén erre utalhat -, de ha benéztem volna, szóljon valaki.

(És most pont Európában turnézik!!)

2 Tovább

A srác, aki Teló névvel és girnyó testtel hódította meg a világot

Lassan véget ér a brazil nyár, és eddig – nem véletlenül – még nem ejtettem szót Michel Telóról, akinek pedig hatalmas slágert köszönhet a világ. A sportos brazil ideállal ellentétben kifejezetten girnyó testalkatú, holdvilágképű 31 éves előadóművészről van szó, aki ráadásul percek alatt elképesztő globális sikerre tett szert: egy-két hónappal ezelőtt csomó európai országban vezette a slágerlistákat az Ai se eu te pego. Sertanejo alapú slágeréből hatalmas mém lett, miután a világ előadóművészeinek tömegét ihlette újrafeldolgozásra. Nem beszélve a brazil sztárfocistákról, akik gólörömüket újabban az Aai se eu te pego koreográfiájával fejezik ki, amit az első videóban látható csajok tolnak.

Persze nemcsak a tréfáskodó feldolgozások, az alapnóta is rendre felharsan a világ minden pontján, én pl. februárban Berlinben a Clärchens Ballhausban barátkoztam össze telós testbeszéddel egy német csoporttal, akik úgy néztek ki, mintha egy esküvőről menekültek volna oda; majd egy hónappal később Grazban egy indiánnak kinéző kolumbiai figura retródiszkójában nemzetközi capoeirás kis barátaimmal méltattuk Telót „ez annyira szar, hogy már jó” stílusban. Nagy örömet okoztunk az indiánnak ezzel.  

Álljon itt hát a két eredeti (a brazil és az angol, a brazil a jobb, ha muszáj választani), és néhány azok közül a videók közül, amiket szerzői jogok miatt még nem tiltottak le a youtube-ról (decemberben még sokkal több volt.) A szöveg nem túl szofisztikált, kb. annyi, hogy "meglátok a buliban egy jó csajt, összeszedem minden bátorságom, pedig félős srác vagyok, de jaj neked, ha elkaplak!". (Elég gyenge, de a hangulatot legalább érzékeltető fordítás itt.)

(Mivel iszonyú körülményes a videók közé írogatni, itt a sorrend: 1. az eredeti, 2. a ronaldós gólörömös 3. az eredeti angol verzió 4. a magyar szöveget belemagyarázós, 5. a spanyol verzió, 6. a görög verzió 7. a héber viccelődős.)

5 Tovább

Izaura barátai

blogavatar

Minden Brazíliáról

Utolsó kommentek